Select Page

5 tips om efficiënt met verandering op de werkvloer om te gaan

De laatste tijd spreek ik steeds vaker CEO’s van bedrijven die beseffen dat er één en ander moet veranderd worden in hun organisatie.  Maar diezelfde CEO’s zien als een berg op tegen deze verandering, omdat ze niet weten hoe ze het moeten aanpakken.  Omdat dit zo anders is dan gewoon je bedrijf runnen.  De weerstand van hun medewerkers, eventueel gedoe met vakbonden en de eindeloze discussies schrikken hen af. Maar evengoed de angst voor mislukking, angst voor afwijzing, maar ook angst voor het onbekende.

Verandering, en ons vermogen om het voor ons te laten werken in plaats van tegen ons, is een bepalend kenmerk geworden van succesvolle individuen, teams, afdelingen en organisaties.

Het bestaan van verandering is onvermijdelijk en noodzakelijk, en gaat niet weg door de problemen simpelweg te negeren als ze zich voordoen. In plaats daarvan kan iedereen in de organisatie, door voorbereid te zijn op de vele veranderingen die zich onderweg kunnen aandienen, leren om de angst te overwinnen en de veranderingen die voor ons liggen met positiviteit te omarmen.

Voor de vooruitstrevende leider of manager die het beste uit de toekomst wil halen, is verandering het essentiële ingrediënt dat aanwezig moet zijn, verwelkomd en gekoesterd moet worden. Hieronder vind je enkele suggesties om jouw team te helpen veranderingen beter aan te pakken, en hoe je ze met de nodige expertise door de verandering kan leiden.

 

#1 ERKENNEN DAT VERANDERING WEL DEGELIJK PLAATSVINDT EN DAT HET EEN DOEL HEEFT

Het eerste wat ik moet adresseren is je houding ten opzichte van verandering.  Het is van belang een positieve houding ten aanzien van verandering te houden. 

Vernieuwing en groei door verandering heeft ertoe geleid dat medewerkers en leiders op alle niveaus van organisaties gewend zijn geraakt aan verandering.  Dit in de vorm van herstructurering, heruitvinding, centralisatie, decentralisatie, het creëren van multidisciplinaire teams en vormen van flexibel werken.

Of het nu gaat om herschikking van het personeel, een fusie of een budgetdilemma, er valt niets te winnen bij het ontkennen van de verandering. Door de aanwezigheid van de verandering te erkennen, wordt de angst voor het onbekende in een vroeg stadium aangepakt. Door in het reine te komen met de situatie, het optimisme eromheen aan te wakkeren en de volgende stap te bespreken, kan de verandering positiever en op zijn beurt productiever worden benaderd.

 

#2 COMMUNICEREN, COMMUNICEREN, COMMUNICEREN

In een situatie van organisatorische verandering kan communicatie geen bijzaak zijn. Het moet een kernonderdeel zijn. Veranderingsperiodes vereisen een inspanning van alle betrokkenen om op één lijn te zitten. Eventuele gaten in de communicatie kunnen onmiddellijk worden opgevuld door geruchten en speculaties, die nog meer angst creëren rond het idee van verandering. Als medewerkers de kans krijgen om hun angsten effectief over te brengen aan collega’s, leiders en managers binnen hun organisatie, kunnen hun zorgen beter worden aangepakt en verzacht. Empathie kan het grootste communicatiemiddel zijn dat je hebt.

 

#3 ERKENNEN DAT HET INTEGREREN VAN VERANDERING IN FASEN GEBEURT

Veranderingen binnen organisaties volgen vaak dezelfde stadia als verdriet en rouw: shock, ontkenning, boosheid en ten slotte, acceptatie. Om het punt van acceptatie te bereiken (en het einddoel om verder te komen) zullen de voorgaande stadia moeten worden doorlopen, zowel individueel als in groepsverband. De overgang van de ene naar de andere fase kan niet soepel verlopen, noch kan het voor alle betrokkenen in hetzelfde tempo gebeuren. Heb begrip voor de fasen die jij en je team moeten doorlopen om de uiteindelijke positieve positie van acceptatie te bereiken. Het zal je helpen om meer empathie te hebben voor de mensen om je heen, en om ondersteuning te kunnen bieden wanneer dat nodig is.

 

#4 WEES FLEXIBEL, WEES REALISTISCH

In wezen gaat het bij verandering om flexibiliteit. Door niet flexibel te zijn in de manier waarop je een veranderende situatie benadert, verklein je je kansen om het eindresultaat van de verandering aan te kunnen. In plaats daarvan lopen je ingesleten denkpatronen uit de pas met wat de nieuwe situatie vereist en blijf je achter.

Kijk eens goed naar de eisen van de nieuwe situatie. Het kan zijn dat je nieuwe vaardigheden moet aanleren, verschillende processen moet integreren of middelen moet heroriënteren. Wees eerlijk met wat er nodig is en zie de verandering als een kans om te stroomlijnen en te leren. Kom met een plan om met de verandering om te gaan voor jezelf en voor je team en begin zo snel mogelijk met de uitvoering ervan.

Vergeet niet dat een verandering in de organisatiestructuur ook een perfecte gelegenheid kan zijn om de zaken individueel en ook op teamniveau door elkaar te schudden. Neem de feedback over individuele medewerkers op om de prestaties tijdens de overgangsperiode te stimuleren, maar houd je verwachtingen binnen de grenzen van wat mogelijk is.

 

#5 ZIE HET GROTERE PLAATJE

Verandering is here to stay. De noodzakelijke aanpak van moeilijke tijden vraagt om nieuwe manieren van denken en inzicht in het belang van het voorbestaan van organisaties. Verandering kan beangstigend, ontwrichtend en overweldigend zijn. Echter, met de juiste houding en een vooraf bepaalde set van acties die jij en je team kunnen begeleiden, kan je in elke situatie een kans vinden en leren om verandering te omarmen voor wat het is: mogelijkheid.

 

En jij?

Zie jij in jouw organisatie ook de nood tot verandering?  Heb je wel een algemeen idee wat er moet veranderen, maar wil je graag meer inzicht in hoe je het nu juist moet aanpakken?  Of wil je net graag wat optimalisatie-ideeën aftoetsen?

Boek hier een gratis Optimalisatiegesprek met mij en in 30 minuten geef ik je waardevol advies waarmee je aan de slag kan!