Select Page
INSIGHTS

Persoonlijke coaching op basis van Insights™

In onze snel veranderende wereld van werk is stilstaan geen optie. Mensen die ook in de wereld van morgen nog een rol willen hebben, investeren in hun persoonlijke ontwikkeling.

Wat is persoonlijke ontwikkeling?

“Tot volle wasdom komen,” zo wordt ‘ontwikkeling’ in Van Dale omschreven. Het sluit perfect aan bij onze interpretatie van persoonlijke ontwikkeling als de beste versie van jezelf worden. Dat start met zelfinzicht. Met weten waar je nu staat en weten wat je nodig hebt om het beste uit jezelf te kunnen halen. Effectiever communiceren, beter samenwerken, succesvol doelen stellen en bereiken, het ontwikkelen van specifieke talenten: persoonlijke effectiviteit (efficiëntie?) is voor iedereen anders.

-Wat is persoonlijke ontwikkeling?

 

Om die beste versie te kunnen worden, hebben mensen behalve zelfinzicht nóg iets nodig: persoonlijk leiderschap. Het vermogen om de regie over hun (arbeids)leven in eigen handen te nemen om vast te stellen waar ze naartoe willen en te doen wat nodig is om daar te komen.

-Perceptie: de sleutel tot persoonlijke effectiviteit

Al streven we op allerlei terreinen naar een zo groot mogelijke objectiviteit, onze percepties zijn in wezen subjectief, oftewel persoonlijk. Ieder van ons ziet andere dingen en ziet de dingen anders. Het zijn deze verschillen in perceptie die tot onenigheid, conflicten en miscommunicatie kunnen leiden. Je daar bewust van zijn is het begin van persoonlijke effectiviteit.

Jung introduceerde het concept van psychologische voorkeuren: ieder mens heeft een favoriete manier van omgaan met de wereld en de mensen om zich heen.

De psychologie van zelfinzicht

-De psychologische typen van Jung

De kleurentaal van Insights TM is gebaseerd op het gedachtegoed van Carl Gustav Jung. Deze Zwitserse psycholoog en psychiater introduceerde het concept van psychologische voorkeuren: ieder mens heeft een favoriete manier van omgaan met de wereld en de mensen om hem heen) Jung gebruikt de bewustzijnsinstellingen
Introversie en Extraversie en de functies Denken, Voelen, Gewaarworden en Intuïtie om duidelijk te maken waarom mensen verschillend op situaties reageren, communiceren en relaties aangaan.

 

  • Introversie en Extraversie: de manier waarop we op ervaringen of prikkels reageren
  • Denken en Voelen: de manier waarop we beslissingen nemen
  • Gewaarworden en Intuïtie: de manier waarop we informatie in ons opnemen en verwerken

De psychologische typen van Jung

Insights koppelt psychologische voorkeuren aan de inmiddels alom bekende kleuren Helder Blauw, Vurig Rood, Stralend Geel en Zacht Groen. Ze geven je op een aansprekende manier inzicht in jouw eigen reacties en gedrag en helpen je om te begrijpen waarom andere mensen heel ander gedrag laten zien. Iedereen gebruikt in meer of mindere mate alle 4 de kleuren, maar hoeveel van een bepaalde kleur we gebruiken, verschilt: we hebben allemaal onze eigen unieke kleurenmix.

De psychologische typen van Jung

Insights koppelt psychologische voorkeuren aan de inmiddels alom bekende kleuren Helder Blauw, Vurig Rood, Stralend Geel en Zacht Groen. Ze geven je op een aansprekende manier inzicht in jouw eigen reacties en gedrag en helpen je om te begrijpen waarom andere mensen heel ander gedrag laten zien. Iedereen gebruikt in meer of mindere mate alle 4 de kleuren, maar hoeveel van een bepaalde kleur we gebruiken, verschilt: we hebben allemaal onze eigen unieke kleurenmix.

Ben jij klaar om op zoek te gaan naar jouw doel en wil je de beste versie van jezelf worden? Neem vandaag dan de eerste stap!