Aan de slag met missie en visie

Missie en visie lijken soms wel mythische wezens in het bedrijfsleven.  Iedereen heeft er de mond van vol, maar wanneer er uitleg gevraagd wordt rond wat een missie en een visie is, blijft het vaak stil.

De missie en de visie van je organisatie zijn in de eerste plaats een extern visitekaartje: ze maken in een klap duidelijk waar de organisatie voor staat en wat de meerwaarde van de organisatie is. Een scherpe missie en visie zijn een onmisbaar instrument voor je positionering als organisatie.

Ze hebben ook een interne rol om medewerkers te motiveren: “Daar doen we het allemaal voor!”. Ze functioneren als een ultieme toetssteen voor medewerkers.

Een goede missie is uniek en specifiek. Ze kan alleen betrekking hebben op die ene organisatie, en de buitenwereld moet meteen weten waar ze voor staat. Een goede toetsingsvraag is: wat zou de samenleving missen als de organisatie er niet was? Of: als de organisatie er nog niet was, waarom zou ze dan moeten worden opgericht? Dat is een wezenlijke vraag.

Vind jij het nog steeds moeilijk om een onderscheid te maken tussen missie, visie en strategie?  En wil je niet zomaar een tekst schrijven, maar echt vanuit jouw waarden en normen een bedrijfsvisie en – missie schrijven?

Hier kan ik je bij helpen!  Speciaal voor jou heb ik de online training “Aan de slag met missie en visie” ontwikkeld.

In deze online training lichten we de volgende onderdelen toe:

  • Wat is een missie?
  • Wat is een visie?
  • Wat is het belang van een missie en een visie?
  • Hoe stel je een goede missie en visie samen?
Wil jij er ook zeker van zijn dat je een mooi visitekaartje voor je organisatie hebt, maak dan nu de investering!