Notice: Function _load_textdomain_just_in_time was called incorrectly. Translation loading for the updraftplus domain was triggered too early. This is usually an indicator for some code in the plugin or theme running too early. Translations should be loaded at the init action or later. Please see Debugging in WordPress for more information. (This message was added in version 6.7.0.) in /data/sites/web/myrnacoachingconsultingbe/www/wp-includes/functions.php on line 6114
Notice: Function _load_textdomain_just_in_time was called incorrectly. Translation loading for the wordpress-seo domain was triggered too early. This is usually an indicator for some code in the plugin or theme running too early. Translations should be loaded at the init action or later. Please see Debugging in WordPress for more information. (This message was added in version 6.7.0.) in /data/sites/web/myrnacoachingconsultingbe/www/wp-includes/functions.php on line 6114
Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /data/sites/web/myrnacoachingconsultingbe/www/wp-includes/functions.php:6114) in /data/sites/web/myrnacoachingconsultingbe/www/wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1893
Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /data/sites/web/myrnacoachingconsultingbe/www/wp-includes/functions.php:6114) in /data/sites/web/myrnacoachingconsultingbe/www/wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1893
Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /data/sites/web/myrnacoachingconsultingbe/www/wp-includes/functions.php:6114) in /data/sites/web/myrnacoachingconsultingbe/www/wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1893
Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /data/sites/web/myrnacoachingconsultingbe/www/wp-includes/functions.php:6114) in /data/sites/web/myrnacoachingconsultingbe/www/wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1893
Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /data/sites/web/myrnacoachingconsultingbe/www/wp-includes/functions.php:6114) in /data/sites/web/myrnacoachingconsultingbe/www/wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1893
Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /data/sites/web/myrnacoachingconsultingbe/www/wp-includes/functions.php:6114) in /data/sites/web/myrnacoachingconsultingbe/www/wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1893
Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /data/sites/web/myrnacoachingconsultingbe/www/wp-includes/functions.php:6114) in /data/sites/web/myrnacoachingconsultingbe/www/wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1893
Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /data/sites/web/myrnacoachingconsultingbe/www/wp-includes/functions.php:6114) in /data/sites/web/myrnacoachingconsultingbe/www/wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1893
{"id":1589,"date":"2021-11-17T13:45:57","date_gmt":"2021-11-17T13:45:57","guid":{"rendered":"https:\/\/myrnacoachingconsulting.be\/?p=1589"},"modified":"2022-01-20T13:32:17","modified_gmt":"2022-01-20T13:32:17","slug":"wat-zijn-kpi-hoe-stel-je-goede-kpi-samen","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/myrnacoachingconsulting.be\/wat-zijn-kpi-hoe-stel-je-goede-kpi-samen","title":{"rendered":"Wat zijn KPI’s en hoe stel je een goede KPI samen?"},"content":{"rendered":"
Wanneer ik met organisaties samenwerk, zie ik heel vaak de neiging om meteen in de doe-modus te springen. In plaats van even na te denken over de WAT, hebben heel veel zaakvoerders en managementteams de neiging meteen naar de HOE te gaan. En uiteraard is die HOE belangrijk want anders raakt er niks gedaan.<\/p>\n
Maar toch is het ook belangrijk om stil te staan bij WAT je als organisatie wil verwezenlijken. Enerzijds na te denken over je strategie, of zoals Simon Sinek het mooi verwoordt na te denken over je WHY. Maar een ander belangrijk aspect hierbij is na te denken over je doelen, wat wil je bereiken.<\/strong> Welke zijn de meetindicatoren die je wil opvolgen zodat je weet dat je goed bezig bent?<\/p>\n
Wat zijn Key Performance Indicatoren (KPI)?<\/h2>\n
Key Performance Indicatoren (KPI\u2019s) zijn de kritische (key) indicatoren van voortgang richting een bepaald resultaat.<\/strong> KPI\u2019s bieden focus voor strategische en operationele verbetering, cre\u00ebren een analytische basis voor besluitvorming en helpen de aandacht vestigen op wat het belangrijkst is.<\/p>\n
Zoals Peter Drucker zei: \u201cWat je meet, doe je.\u201d<\/strong> Managen met behulp van KPI\u2019s omvat het stellen van doelen en het volgen van de voortgang ten opzichte van dat doel. Laten we wat dieper ingaan op kenmerken van KPI\u2019s. In eerste instantie zijn KPI\u2019s kwantificeerbaar, dit betekent dat ze worden uitgedrukt in cijfers. Een kwalitatieve maatstaf of een subjectief rapport dat beschrijft hoe het gaat, is geen echte KPI. KPI\u2019s volgen de prestaties in de tijd. We hebben het dus niet over een lijst met korte termijn acties. Vragenlijsten of software op zichzelf zijn ook geen KPI\u2019s.<\/p>\n
Prestatieniveau van KPI’s<\/h3>\n
KPI\u2019s zijn van onschatbare waarde om de aandacht van je medewerkers te leggen op wat echt belangrijk is. Managen met KPI\u2019s is erop gericht om de prestaties te verbeteren om zo een doel te bereiken. Waarbij een doel het gewenste prestatieniveau aangeeft.<\/p>\n
Vaak worden in de praktijk 3 verschillende kleurcodes gebruikt, met name groen, geel\/oranje en rood. Groen geeft aan dat alles goed gaat, geel\/oranje geeft het signaal dat er mogelijk een afwijking zit aan te komen en je er goed aan doet om actie te ondernemen en rood geeft aan dat de prestaties beneden niveau zijn.<\/p>\n
Leidende of achterblijvende KPI’s<\/h3>\n
KPI\u2019s kunnen leidend (Leading) of achterblijvend (lagging) van aard zijn. Achterblijvende of lagging indicatoren zijn indicatoren die prestaties uit het verleden aangeven en die zich meestal richten op de lange termijn resultaten die we proberen te bereiken.<\/p>\n
Leidende of leading indicatoren voorspellen toekomstig succes. Het is belangrijk om een goed evenwicht te hebben tussen deze indicatoren, omdat je zowel wil weten of je je doelen hebt bereikt en dat de verbeteringen die hebt aangebracht impact hebben op de factoren waarvan je denkt dat ze het toekomstig succes zullen bevorderen.<\/p>\n
Hoe KPI’s ontwikkelen en schrijven?<\/h2>\n
Bij het schrijven of ontwikkelen van een KPI moet je nagaan hoe die prestatie-indicator zich verhoudt tot een specifiek zakelijk doel. KPI\u2019s pas je aan aan je bedrijfssituatie en ontwikkel je om je doelen te bereiken.<\/p>\n
Onderstaande tips hou je best in je achterhoofd als je straks je KPI\u2019s vaststelt:<\/p>\n
\n
Maak strategie meetbaar<\/strong> en gemakkelijker te communiceren en te cascaderen<\/li>\n
Selecteer en ontwerp prestatie-indicatoren<\/strong> die zinvoller zijn dan brainstormen of benchmarken<\/li>\n
Zorg voor buy-in van personeel<\/strong> en belanghebbenden<\/strong><\/li>\n
Breng de maatregelen op een consistente manier<\/strong> tot leven, gebruikmakend van de juiste gegevens.<\/li>\n
Ontwerp inzichtelijke en bruikbare rapporten<\/strong> die de discussie richten op verbetering<\/li>\n
Start steeds met het correct formuleren<\/strong> van je strategie. Als je niet weet wat je probeert te bereiken, is het te vroeg voor KPI\u2019s!<\/li>\n<\/ul>\n
In 6 duidelijke stappen naar sterke en doeltreffende KPI\u2019s<\/h2>\n
Het werk begint doorgaans met de strategie-eigenaars die de beoogde resultaten verduidelijken en een initi\u00eble lijst van strategische initiatieven verfijnen.<\/p>\n
1. Beschrijf het verwachte resultaat<\/h3>\n
Zinvolle maatregelen vereisen duidelijkheid over het beoogde resultaat. Een strategie wordt meestal beschreven in de vorm van abstracte idealen. Meting is specifiek, dus overeenstemming over definities en verwachtingen<\/strong> is van cruciaal belang.<\/p>\n
De strategische doelstelling \u201cProductkwaliteit verbeteren\u201d, klinkt misschien als een duidelijk concrete en specifieke doelstelling, maar 1 persoon in het team gelooft dat kwaliteit betekent dat de producten aan bepaalde specificaties voldoen, terwijl een ander kwaliteit definieert in termen van bruikbaarheid of betrouwbaarheid voor de klant na aankoop. Zodra er overeenstemming is bereikt over het beoogde resultaat, is het gemakkelijker om expliciet te defini\u00ebren wat te meten.<\/p>\n