Moving the needle

De uitdrukking “moving the needle” verscheen voor het eerst in Engeland tijdens de industriële revolutie.  De verwijzing was naar meters op stoommachines.  Tijdens de Tweede Wereldoorlog werd het een meer gebruikelijke term voor luchtvaartmeters.  In het bedrijfsleven is het vandaag de dag synoniem voor het boeken van vooruitgang.

In het bedrijfsleven ontmoet ik 3 types van mensen.  De ene persoon kan de spreekwoordelijke naald beschrijven, de andere kan de spreekwoordelijke naald bewegen, en zelden kan iemand beide doen.  Wat bedoel ik hiermee?

Welk type ben jij?

In de categorie van het beschrijven van de spreekwoordelijke naald bevinden zich mensen die bedreven zijn in het vertellen over een bedrijf, over een probleem en over de problemen waar het bedrijf mee te maken heeft.  Mensen die de spreekwoordelijke naald kunnen beschrijven zijn over het algemeen inhoudelijke experts.  Ze hebben kleurrijke grafieken en een gedetailleerde uitleg over de problemen.  Ze zijn vaak gewapend met allerlei onderzoeken en concurrentievergelijkingen.  Ze blinken uit in het begrijpen van het bedrijf en de uitdagingen die het bedrijf heeft.  Hoewel deze mensen de naald niet kunnen “verplaatsen” en geen resultaten kunnen bereiken, houden ze vaak hun baan.   Ik heb dit gezien in functies van een verkoper tot en met de CEO die de positie van het bedrijf niet kan verbeteren, maar die zo verbazend goed is in het beschrijven ervan dat hij een tijdelijk vertrouwen inboezemt.  Na een tijdje verliezen deze mensen echter hun glans wanneer hun verhalen doorprikt worden of wanneer de roep naar resultaten steeds harder klinkt.  Verder bestaat er een risico dat er frustratie in de rest van de organisatie ontstaat omwille van het gebrek aan vooruitgang.

Er zijn mensen die goed zijn in het verplaatsen van de spreekwoordelijke naald.  Dat zijn mensen die een doel kunnen bereiken.  Ze hebben misschien moeite met het uitleggen van de huidige situatie, maar ze weten wel hoe ze een verschil kunnen maken.  Vraag ze echter niet om elk detail te analyseren of uit te leggen.  Maar wanneer je ze de ruimte geeft, zal je verbaasd staan over de resultaten dat dit type mensen kan boeken.  

Tot slot zijn er mensen die beide kunnen doen en de perfecte balans tussen beide hebben.  Dit lijkt misschien het ultieme doel, maar dat is misschien niet het geval.   Het hangt allemaal af van het werk.  Normaal gesproken wil je niet dat je CFO de naald beweegt.  Je wilt dat een CFO het beschrijft.  Je wilt een sales om resultaten te produceren.  Een advocaat die de wet kan beschrijven kan een goede professor zijn, maar je hebt er een nodig die een jury kan beïnvloeden.  In het bedrijfsleven en in het leven hebben we echter alle soorten mensen nodig.  Maar we hebben vaak vooral bewondering voor mensen die resultaten creëren en de naald bewegen.

Kies een rol die bij je past

Zorg ervoor dat je weet waar je past.  Kies een rol waarbij je in je kracht kan staan.  Als je dat niet kunt, omring je dan met mensen die je hierbij kunnen helpen.  Wees eerlijk met jezelf en doe onderzoek naar je sterktes en verbeterpunten.

Als je iemand wil aanwerven voor een rol, weet dan welk type persoon je nodig hebt.  Een paar slimme interview-vragen laten je weten of de kandidaat de naald kan beschrijven, verplaatsen, of beide.  Het goed in kaart brengen van de verwachtingen ten opzichte van een bepaalde rol is van cruciaal belang in het succesvol worden van je aanwerving.

Welke rollen heb jij nodig in jouw organisatie?

Afhankelijk van de organisatie en de uitdagingen van de organisatie heb je verschillende types mensen nodig.  Het is belangrijk om te weten welke koers je met je organisatie wil varen en hier je organisatiecultuur op af te stemmen.  Deze gaat jou vervolgens inzicht geven in de profielen die je nodig hebt om het verschil te maken.  Start hier tijdig mee, en niet op het moment dat je iemand nieuw wil aanwerven.  

 Wil je er zeker van zijn dat jij de juiste persoon op de juiste plaats hebt in je organisatie?  Ik help je graag bij het bepalen van de juiste rollen en competenties zodat je je organisatie naar het volgende niveau kan tillen.

Een vrijblijvende kennismaking? Ja graag!