Mijn medewerkers maken me gek!

Ik ondersteun heel vaak organisaties die werken met hoogopgeleide profielen.  En hoewel het zeer leuk is om samen te werken met super verstandige dames en heren, brengen deze medewerkers vaak ook specifieke uitdagingen met zich mee.

Ik merk dat leidinggevenden het vaak een hele opdracht vinden om deze getalenteerde maar soms toch wel moeilijke medewerkers aan te sturen.

Iedere werkplek heeft ze

De realiteit is dat moeilijke medewerkers het leven en de energie uit managers en leidinggevenden zuigen.  En ik ken geen enkele werkplek die ze niet heeft.  Ze zijn drama queens, komen nooit op tijd naar het werk, hebben geen besef van persoonlijke ruimte en eten hun favoriet pikant gerecht aan hun bureau.  Ze zetten hun koffietassen nooit in de vaatwasser, ze roepen aan de telefoon wanneer het gesprek moeilijk gaat en ze klagen over iedere kleine organisatieverandering.  Herkenbaar?

Maar vaak leveren deze “moeilijke” medewerkers ook een uitzonderlijke bijdrage aan de organisatie.  Ze zijn wat ik noem “high maintenance”.

“High maintenance” medewerkers  worden vaak gezien als veeleisend, niet meewerkend en arrogant. Toch kunnen zij de meest creatieve, gedreven, innovatieve en best presterende werknemers van een bedrijf zijn. Soms maakt dezelfde scherpe intelligentie die hen getalenteerd maakt hen ook uitdagend. Denk je dat Steve Jobs en Bill Gates gemakkelijk te managen zouden zijn geweest? Inderdaad…

Enkele tips om moeilijke, maar getalenteerde medewerkers te managen

1. Maak ze bewust van het effect van hun gedrag. Een manager moet ervoor zorgen dat de werknemer zich bewust is van de problemen die hij of zij op de werkplek veroorzaakt. Het is gemakkelijk voor een werknemer om volledig blind te zijn voor zijn of haar gedrag. Als leidinggevende bespreek je best met de medewerker hoe zijn gedrag de collega’s en de werkomgeving beïnvloedt. Bewustwording is de eerste en belangrijkste stap in de omgang met een medewerker met een moeilijke persoonlijkheid.

2. Krijg begrip. De medewerker moet de bereidheid tonen om zijn gedrag en persoonlijkheid te veranderen. Als een medewerker de hele tijd klaagt, moet hij toegeven dat hij te veel klaagt en zich inspannen om in de toekomst minder te klagen. Als leidinggevende kan je dan op zoek gaan naar manieren om de medewerker hierin extra ondersteuning te geven.

3. Geef uitdagende opdrachten. Geef, voor zover mogelijk, enkel inhoudelijk uitdagende opdrachten die hun kennis en vaardigheden ten volle zullen benutten.

4. Wees direct en geef voldoende feedback. Dans niet om problemen heen – verwoord de problemen zo precies mogelijk. Als er bijvoorbeeld een probleem is met het samenwerken met andere teamleden als lid van het projectteam, zeg het dan. Als er problemen zijn met het opleveren van projecten op de deadline, geef dat dan aan. Wacht niet tot de eindejaar evaluatie voor feedback. Geef vaak en in beide richtingen feedback – positieve versterking als het goed gaat en corrigerende begeleiding als dat niet het geval is.

5. Geen drama. Als er conflicten ontstaan, blijf dan kalm. Sommige uitdagende medewerkers vinden het zelfs leuk om te provoceren. Laat je niet meeslepen in de strijd en laat je niet verleiden om op je strepen te gaan staan of je zelfbeheersing te verliezen.  Hoe verleidelijk dat ook mag zijn.

6. Documenteer duidelijk. Grondige documentatie is altijd nodig voor duidelijke evaluaties op basis van feiten, waarbij objectief wordt beoordeeld of doelen al dan niet worden bereikt.

Hoe kan je moeilijke maar getalenteerde medewerkers laten groeien?

Koppel hen met een mentor. Mentorschap kan enorm waardevol zijn voor medewerkers die energie halen uit interactie met invloedrijke collega’s.  De moeilijkheid ligt in het vinden van de perfecte match tussen een doorgewinterde werknemer met de bereidheid en openheid om iemand te mentoren, en een werknemer die de mentor respecteert en de kennis graag tot zich neemt.  Maar zodra dit huzarenwerkje is volbracht, kan dit tot prachtige resultaten leiden.

Communiceer openlijk met hen. Geef hen de een-op-een aandacht die ze verdienen met alle managementniveaus en bevorder hun creativiteit.

Introduceer nieuwe uitdagingen en investeer in hun leren en ontwikkeling. Denk aan andere soorten leer- en ontwikkelingsmogelijkheden voor werknemers die je zou kunnen bieden, naast certificeringen of opleidingsprogramma’s voor werknemers.

Meet de vooruitgang per kwartaal. Aangezien de meeste bedrijven zichzelf (minimaal) elk kwartaal meten, zou het dan niet zinvol zijn om je medewerkers op dezelfde manier te meten? Implementeer een proactieve driemaandelijkse evaluatie die hen meer directe feedback geeft. Deze feedback kan op zijn beurt worden gebruikt om de prestaties van de werknemer op korte termijn te verbeteren en zo de algemene prestaties en communicatie op alle niveaus te verbeteren.

 

Het managen van moeilijke medewerkers kost tijd, maar het is toch de moeite waard om extra wervingskosten te vermijden. Veel super getalenteerde mensen kunnen gedrag vertonen dat wat extra analyse vereist van jou als manager. Als je weet hoe je medewerkers reageren in stressvolle situaties of hoe ze passen bij een bepaalde managementstijl, beschik je over waardevolle informatie die je kan helpen bij het managen van moeilijke medewerkers..

Moeilijke medewerkers zullen altijd op de werkplek aanwezig zijn. Jouw taak als manager en coach is het bepalen van het beste pad om ervoor te zorgen dat het team en de werkomgeving productief zijn. De manier waarop je deze medewerkers aanstuurt, heeft niet alleen invloed op jouw reputatie als manager, maar ook op de bottom-line van de organisatie.

 

Hoe ga jij om met moeilijke medewerkers in jouw organisatie?

Je weet vast wie de pappenheimers van jouw organisatie zijn.  En ik vermoed dat je af en toe ook wel eens met je handen in het haar bij het aansturen van je mensen.

Wil jij graag weten hoe je al jouw medewerkers kan aansturen vanuit jouw kracht als leider?  Ik reik je hier graag de nodige tools voor aan!

Een vrijblijvende kennismaking?  Ja, graag!