Herstructureringstraject

De kogel is door de kerk.  Je hebt ondertussen reeds vanalles geprobeerd, maar de situatie is wat ze is. Er moet gereorganiseerd worden.  Om je heen zie je vooral reorganisaties die fout lopen, en dat wil je nu net niet.  Bij deze reorganisaties ging het voornamelijk om zo min mogelijk kosten maken, zo veel mogelijk wegbezuinigen en vooral op cijfers sturen.  Dit heeft uiteindelijk geleid tot het volledig kreupel maken van de organisatie.  Het personeel dat overbleef was niet meer gemotiveerd en, omdat er enkel op cijfers werd gestuurd, gingen je beste mensen weg.  Sterker nog; deze werden vaak de laan uitgestuurd want ze leverden het meeste “besparingswinst” op want ze waren het duurst.  Het laatste wat je wil is een bedrijf helemaal naar de verdoemenis helpen.  Echter, je hebt geen idee  hoe dan wel.

  • Je beseft dat er een herstructurering moet plaatsvinden maar wanneer de focus enkel ligt op kosten, maak je je ernstige zorgen over de kwaliteit van de bedrijfsprocessen. Hoe zorg je ervoor dat dit op lange termijn niet tot grotere problemen zal leiden en je niet met een leeggeroofd schip zal achterblijven?
  • Je weet dat er moet gereorganiseerd worden en dat er moet bezuinigd worden; ook op personeel. Maar het laatste wat je wil, is je competente medewerkers verliezen.  Er moet wel een goede basis overeind blijven, maar hoe begin je hier dan aan?
  • Door enkel te kijken naar welke de duurste medewerkers zijn, ben je bang dat er niet gekeken wordt naar welke kennis en bedrijfservaring de deur uitwandelt. Je bespaart dan wel op de kosten maar je die ze productiviteit en de omzet ook kelderen.  Dit wil je kost wat kost vermijden.
  • De medewerkers die in je organisatie blijven raken hun binding met de organisatie kwijt. Ze zijn op hun hoede door wat er gebeurd is en gaan niet meer voor de volle 100%. Je beseft dat je hiermee de oorlog niet zal winnen.  Maar hoe zorg je ervoor dat dit niet gebeurt?

Hoe zou het zijn indien

  • Je een grondige analyse van jouw bedrijfsprocessen zou kunnen laten doen en hier de nodige optimalisaties zou kunnen doorvoeren zodat het fundament van je organisatie goed staat. Jij als manager weet immers even goed als ik dat sommige processen op verschillende afdelingen (onnodig) herhaald worden en er zo heel wat tijd en geld verloren gaat.
  • Je op basis van je geoptimaliseerde processen de juiste man/vrouw op de juiste plaats zou kunnen positioneren zodat je nieuwe organisatie draait als een goed geoliede machine.
  • Je kosten kan besparen zonder meteen van je duurste medewerkers als eerste afscheid te nemen zodat je geen daling in de productiviteit en omzet krijgt.
  • Je ondanks de reorganisatie toch kan bouwen op een gemotiveerd team dat perfect weet wat het moet doen en dat niet het gevoel heeft dubbel werk te verzetten zodat je ook meteen het positief effect ziet in je resultaten.

Resultaat:

  • Een volledige analyse over hoe je processen vandaag lopen en een plan over hoe we naar de toekomst gaan zodat er haast geen geld meer verloren gaan aan inefficiëntie
  • Vaststellen van de noden en behoeften binnen jouw organisatie op gebied van mensen, middelen, processen, structuur en leiderschap
  • Een volledige hertekening van al jouw bedrijfsprocessen, in lijn met je einddoel en op maat van de organisatie
  • Een competentie-analyse van je medewerkers, gebaseerd op kennis en ervaring, niet alleen op kosten
  • Een transparant communicatieplan voor het hele traject zodat de optimale werksfeer gerealiseerd wordt en je medewerkers bindt aan de organisatie
  • Betrokkenheid van het managementteam zodat die de verandering ademen en uitdragen binnen de organisatie
  • Een duidelijk implementatieplan met verantwoordelijkheden en timelines zodat open communicatie op nummer 1 staat